Over

Ellen Dijkhuis
Woont en werkt in Hattem ( Gld)

Haar werkzame leven startte Ellen als modeontwerpster. Het ontwerpen van kleding en daardoor het werken met stoffen, dessins, kleur en structuur wakkerde bij haar de behoefte te creëren. 

Uiteindelijk beperkte zich dat niet tot het ontwerpen van kleding. Ellen gooide het roer om en maakte de stap van de modewereld naar de beeldende kunst. In 2013 studeerde zij af aan de Klassieke Academie voor Schilderkunst te Groningen en stortte zij zich vol overgave op het kunstenaarschap.

Haar oorspronkelijke beroep inspireert haar echter nog tot op de dag van vandaag en dat is in haar werk goed te zien. Elementen waar zij in de wereld van de mode zo graag mee werkte, hebben hun weg in haar schilderijen gevonden. 

Door toevoeging van weefsels en deze mee te nemen in het schilderproces wordt een huid, een patroonstructuur, gecreëerd waardoor een handschrift ontstaat dat zo kenmerkend is voor het werk van Ellen. Olieverf wordt vervolgens in dunne lagen over elkaar aangebracht, geduldig zoekend naar tere en geraffineerde kleurcombinaties, en al geduldig werkend ontstaat een subtiele gelaagdheid die de fragiele sfeer van haar werk benadrukt. En juist dat fragiele versterkt de door haar gekozen onderwerpen.

De combinatie van weefsels en olieverf is echter een arbeidsintensieve manier van werken die Ellen nog maar sporadisch toepast in haar werk. Deze vorm van fijnschilderen maakte tevens dat zij het schilderen met losse toets miste. Ellen werkt de laatste tijd dan ook voornamelijk met olieverf die zij pasteus opbrengt om de voor haar zo belangrijke structuur in haar werk te verkrijgen en haar mede de mogelijkheid geeft meer expressie in haar ontwerpen te brengen.

Een van de onderwerpen die in haar werk is terug te vinden is de mens, meestal vrouwen, in verstilde situaties, op de rug gezien, soms zonder herkenbaar gezicht, omgeven door mysterie. Maar ook onderwerpen als theater en ballet, een wereld vol kleur, zijn een grote inspiratiebron voor haar en vinden met regelmaat een plek op het schilderslinnen.

Haar techniek, het transformeren van verschillende materialen, en haar onderwerpkeuze vloeien samen en benadrukken de gevoeligheid van haar werk. Haar creaties ademen allen dezelfde sfeer, die van transparante schoonheid.

Tekst: Inge in ‘t Hout